tirsdag 13. september 2016

Loppe-LOVE!

Forrige innlegg handlet om å bruke igjen klær andre har brukt før deg. Dette handler også om gjenbruk. Og totalt uten frykt for å gjenta meg selv: Jeg elsker det! Denne kjolen har mora mi brukt før meg. Nå er den min.


Men nok om det. Dette innlegget skal handle om gjenbruk. Og det kommer det etter hvert til å gjøre.

Vi bygger hytte. Eller for å være helt korrekt: Snekkeren bygger hytte. Eller for å være enda mer korrekt: Snekkeren har laftet hytte med en gjeng staute arbeidskarer. Ei nydelig tømmerhytte lagd på den gammeldagse måten, med hest og øks. Jeg kan snekre. Jeg kan sette opp en lettvegg og bruke sag til å kappe ting som allerede har blitt målt opp. Men når det gjelder hytta, er det ikke jeg som har båret det tyngste lasset.

Jeg HAR hjulpet til. Jeg har plukket mose, passet barn, kokt kaffe, båret stokker, holdt ting mens han har hamret og kommet med mer eller mindre passende og oppmuntrende utrop underveis. Og jeg har selvfølgelig plukket sopp.



Og så tenker jeg fremover. Til når hytta en gang er ferdig. Og det er DET dette innlegget egentlig skal handle om. Snekkeren bygger, mens jeg samler gamle ting til den en gang er ferdig. Jeg liker gamle ting. Ting med farge. Ting som ikke matcher helt. Ting som har levd et liv før. I en bod på loftet har jeg en eske der jeg legger gjenbrukskupp jeg kommer over, og som en dag skal stå i kjøkkenskapet på hytta. Og i helga kom det to nye tallerkener i den eska.

Blant annet denne: 

Og denne: 

Og de kommer i godt selskap med disse:


Disse har jeg funnet på loftet på uthuset, kjøpt på loppiser rundt om i Sverige eller bruktbutikker jeg har besøkt, arva og samla på. Gjenbruk er suverent! Ikke bare er det temmelig stilig, det er også bra for miljøet. Og til dere som lurer........jeg skal selvfølgelig ikke spise på de kongelige tallerkenene. Disse skal henge til pynt på et strategisk sted.


Og mens jeg er i det hjørnet. Dette skal også flytte inn på hytta. Og her ser vi (fra toppen):
1. Loppisfunn, blant annet en Rosti-bolle, som legger til rette for mange runder med pannekaker stekt på bålpanna.
2. Nydelige hjemmelagede gaver vi har fått fra fine folk som er langt mer handy enn meg.
3. Glass. Til venstre ett av tre glass jeg fikk i gave av snekkeren. Kjøpt på en bruktbutikk i en svensk skog, da han var på guttetur. Den mannen vet hvordan han skal gjøre dama glad. Til høyre ett av fire glass jeg fant på et loppemarked og som ligner noen som fantes i bestemors hjem en gang i tiden.
4. Arvegods. Ei kaffekvern og en kaffeboks som fremdeles lukter kaffe.







Hva er det beste loppemarkedkuppet du har gjort?

4 kommentarer:

  1. Å, nå ble hjem inspirert! Både til å blogge om skattene(lopper, arv, bruktfunn ++) eg flytta til båten I sommar og skatter vi brukar til daglig. Det er så mykje fint å finne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nytt liv for gamle ting. Jeg synes det er superinspirerende å se andres skatter! Og ganske flott, egentlig, at det har blitt moderne å bruke ting igjen og igjen.

      Slett
  2. Liker liker liker. Gleder meg til disse sakene flytter inn i hytta sammen med de fine hyttefolka!

    SvarSlett
  3. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett