søndag 4. september 2016

Gjenbruk

"Live redder verden. Litt".

Programmet "Live redder verden. Litt" på NRK satte noen av tankene jeg lenge har hatt om miljøet i system. Da Jenny Skavlan i en episode uttalte noe sånt som "at hvis man er en sånn som resirkulerer, så vil det farge mange deler av livet ditt. Da blir du en sånn. En sånn som tenker på miljøet. Som handler økologisk osv. Og det vil påvirke mange av valgene dine". Jeg er "en sånn". Jeg liker ikke å kaste mat eller å handle noe jeg egentlig ikke trenger. Jeg liker å bruke av det naturen har å by på og å gjøre et skikkelig kupp på loppemarked.

Nei, jeg er absolutt ikke perfekt, men det tror jeg ikke man trenger å være heller. Og jeg mener, som Live, at man kan velge å gjøre litt. Fordi litt faktisk er bedre enn ingenting. Og jeg prøver å bli flinkere. Flinkere til å la bilen stå. Flinkere til å spise rester, selv om jeg kanskje ikke har lyst på rødbetsuppe to dager på rad. Flinkere til å kaste potetskrellet i riktig pose, når matavfallsposen er full og restavfallsposen står der halvtom og frister meg til å "bare hive det der". Når i tillegg dette bildet, var en av mine minst likte på instagram, så tenkte jeg at det var på tide å gjøre noe.


Jeg tror alle egentlig er opptatt av miljøet. Det virker bare noen ganger som om det er så vanskelig å gjøre noe med det. Jeg er grunnleggende optimist, selv om jeg noen ganger ser på guttene mine og får klimafremtidsangst.

Ja, jeg er opptatt av bruk og gjenbruk, og nå gjenbruker jeg en blogg jeg startet en gang i 2010. Det vil (forhåpentligvis) komme innlegg med tips til hvordan jeg (inspirert av sterke kvinner før meg, flotte venninner og andre jeg følger i sosialemedier), prøver å leve så miljøvennlig som jeg kan. Dette er lavterskeltips, som  alle kan gjennomføre. For klarer jeg, klarer du.

Første tips er enkelt. Og det gjør noen andre glad!

GI BORT DET DU IKKE TRENGER!

Barna mine har nok klær (selv om de vokser i stadig raskere tempo). Mannen min har nok klær. Jeg har nok klær. Selv om jeg, som resten av verdens vestlige befolkning, aldri har noe å ha på meg. Til tross for at jeg ikke er like dreven som tidligere nevnte Jenny Skavlan med symaskinen, så har jeg noen gode (om enn ikke revolusjonerende og nye) tips til hvordan man kan være miljøvennlig i klesveien.

Første tips er å renske ut av skapet det du ikke bruker lenger. Noe er for smått, noe er for stort, noe har jeg for små pupper til å bruke, noe har jeg ikke lange nok bein til å bruke og noe passer rett og slett ikke til noe av det andre jeg har. Da jeg var liten, var det å arve klær noe av det beste som fantes, og sånn har jeg det fremdeles. Og sånn tror jeg det er for mange. Jeg har bestandig en bag stående i skapet. I denne legger jeg klær jeg ikke bruker lenger, klær som barna mine har vokst ut av og andre ting som noen andre kan få nytte av. Når denne bagen er full, kan jeg enten legge det i poser og gi det til Fretex eller ta bagen med til ei venninne som har barn som er litt mindre eller pupper som er litt større enn mine.

I dag ser bagen slik ut, og den er nå på vei til ei av de fineste jentene jeg kjenner.



Har du noe du kan gi til noen andre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar