tirsdag 17. januar 2017

(Jule)gaver som reduserer fotavtrykket

Jeg har hatt juleferie. Ikke i flere måneder. Og ikke fra fotavtrykkreduksjonsprosjektet. Men fra blogging. Uplanlagt, men nødvendig. Hverdagene flyr for alle, også for oss som er ganske glade i dem.

Første innlegg på ei stund blir (forhåpentligvis) første innlegget i en serie med (jule)gaver som reduserer fotavtrykket. Litt. Og jeg starter med en gave jeg fikk, som jeg har gått og tenkt på å anskaffe meg selv, men som snekkeren og jeg i år heldigvis fikk fra TO stykker. Så nå har vi dobbelt. Og det passer meg utmerket. For dette er vanligvis forbruksvare.

En liten smakebit av de mest fargerike:


Og hva er det, lurer du kanskje på? Litt stive duker? Tøy til å sy ny sommerkjole av? Blomstrede gardiner fra min mors barndomshjem?

Nei, nei og nei!

Dette er den nye tids plastfolie. Havene oversvømmes av plastrester, og om få år vil i verste fall havet bestå av mer plast enn fisk. Hvis dere er som meg, som sparer på matrester, brusskvetter og baker, så har dere sikkert brukt deres del plastfolie, Disse arkene er laget av bivoks, kan vaskes og brukes igjen og igjen. De kommer i pakker med tre forskjellige størrelser, er miljøvennlige og har minst like god klebeevne som plastfolie. Også på skåler som plastfolien ikke vil feste seg til. De lukter i tillegg deilig av honning.



Illustrasjonen er iscenesatt, da jeg verken var i ferd med å bake brød eller spare på skvetter da  bildet skulle tas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar