fredag 25. november 2016

Svart Fredag!





Svart fredag.....

Det høres ikke like bra ut når du oversetter det til norsk, gjør det vel? Love, flow, show, kjærlighetserklæringer og nødrim. Alt høres litt bedre ut på engelsk. Men is Svart the new Black?

I dag trenger du ikke forlate ditt eget hjem en gang for å  bli forsøkt blendet av alle tilbudene. På alt du bare må ha. Det er billige tights, kjøkkenmaskiner, sminke, kjoler og paraplyer. Og gudene skal vite at du trenger paraply, for store deler av verden regner bort. Og noen av de mest populære politikerne i Norge og verden påstår at klimaendringene ikke er menneskeskapte og smiler og legger seg til å sove med god samvittighet hver natt. Og de går ut og anbefaler oss å handle. Det er viktig for handelsstanden. For at Norge skal gå rundt, må vi handle og hive og kjøpe og kaste. Og i hvert fall i dag, for det er svart fredag! Hurra!
 

Vi roper på grønn fredag, men vi trenger ikke bare grønn fredag en gang i året eller grønn onsdag hver uke. Vi trenger en grønn hverdag. Vi trenger grønske på knærne og vintre som ikke regner bort. Og vil vi egentlig ha grønn fredag i november? Nei, Vi vil ha hvit! Vi vil ha snø på bakken og roser i kinnene. Vi vil ake og kaste snøkuler og kysse bittelitt under en lyktestolpe på vei hjem fra en julefest.



Vi vil ikke ha ting. Ikke bare ting i hvert fall. Vi skal ikke slutte å handle, men vi skal handle det vi trenger. For eksempel julegaver til de vi er glade i. Ikke for å skryte, men jeg er ferdig med nesten alle. Aller helst ønsker jeg å lage dem selv. Men jeg har ikke evner til å lage noe som noen andre ønsker å bli sett i. Hvis jeg skal gi bort en gave jeg har laga selv, så må mora mi lage den for meg. Men i år satser jeg på en miks av gammelt, nytt og ting som gjør noens hverdag litt grønnere. Ikke fremtida svartere.

 

Ps. Hvis du absolutt vil benytte deg av Svart Fredags-tilbud, så har jeg sett det på hotellopphold, abonnement på nettavis og andre ting som er fine å gi og få, og som ikke skaper all verdens fotavtrykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar