torsdag 10. november 2016

Du har alltid et valg!

Det sier seg kanskje selv at på en dag som i dag, er det naturlig å tenke på valgene mennesker tar.


Sko eller ikke til bunaden? Bunadspolitiet påstår at dette ikke er et valg, men jeg velger å lufte tærne regelmessig ved bunadsbruk i varmen.

Utsagnet "du har alltid et valg", kan i visse tilfeller gi inntrykk av en ovenfra og ned-holdning. Bare gjør noe med det, liksom. I enkelte tilfeller i livet har man ikke et valg. I blant tar andre valg for oss. Og andre ganger er vi ikke en gang klar over valgmulighetene.

Mennesket tar tusenvis av valg hver dag. Noen av dem er viktigere og setter dypere spor enn andre. Gårsdagens (eller nattens)  valg i Amerika vil sannsynligvis for alltid stå som et godt eksempel på det.

Men i dag zoomer jeg vekk fra USA og vil i stedet tipse om et par veldig konkrete valg du kan ta i hverdagen din, som vil gjøre at du minsker fotavtrykket ditt. Litt.

Valg nummer 1: Velg brukt!

Og da mener jeg selvfølgelig ikke brukte tannbørster, tannpirkere eller tamponger. Men hvis valget står mellom ei ny jakke til mellomstemann eller muligheten til å arve ei brukt fra storebroren eller en nabogutt, så bør valget være enkelt. Velg brukt!

Den meget vellykka byttekvelden med pent brukte klær, kommer som eget innlegg en gang i nærmeste fremtid.I just needed a picture here.



Valg nummer 2 :Velg papirfritt!


Jeg vil bestandig slå et slag for kommunikasjon i brevform. Det er lite som er like koselig som å finne et håndskrevet brev i postkassa. Fra en venn som bor langt borte, men som har funnet det verdt å bruke av sin tid på å fylle side opp og side ned med ord. Bare til meg. Desverre skjer dette alt for sjelden. Og mye av det som titter meg i møte når jeg åpner postkassa, er regninger, reklame (adressert sådan. Jeg har selvsagt neiTakkTilReklame-skilt) og påminnelser om ditt og datt.

E-faktura og dets like er ikke bare regningsavsenderens, men også regnskogens venn. Jo flere regninger man kan få nettbank-avtale på, jo bedre. Bomselskaper i inn og utland har fremdeles ikke fattet dette systemet og etter den sedvanslige bilferien på langs og tvers av Norges land, dumper det et ti-talls konvolutter fra forskjellige bomselskaper ned i postkassa mi. Regninger på 18, 38 eller opp i 43 kroner. Jeg betaler mine regninger med glede. Og spesielt når jeg kan betale mange av dem for mindre enn hundrelappen. Men jeg klarer å styre min entusiasme når regningsbunken fyller papiravfallsbeholderen. Papirfritt er et alternativ flere steder nå. Togbilletter, kinobilletter, søknader, ja til og med elevene mine har mulighet til å levere inn tekstene sine på nett og få dem rettet på skjerm.


Jeg påstår ikke at min iPhone bidrar til å minske mitt fotavtrykk, men alt som innebærer litt mindre bittesmå papirlapper i omløp er bra.


Hva er ditt beste lavterskel miljøtips?


Ps. Kan ikke alle bare være snille med hverandre?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar